Prot. 1124
Patriarchale boodschap
ter gelegenheid van kerstmis

+ B A R T H O L O M E O S

DOOR DE GENADE GODS AARTSBISSCHOP VAN CONSTANTINOPEL,
HET NIEUWE ROME, EN OECUMENISCH PATRIARCH,
AAN ALLE GELOVIGEN VAN DE KERK: GENADE, BARMHARTIGHEID
EN VREDE ZIJ U, VAN CHRISTUS DE HEILAND, DIE IN BETHLEHEM GEBOREN IS.

* * *

Z.A. de Oecumenische Patriarch Bartholomeos

“Christus is geboren, looft Hem. Christus is op aarde, verheft Hem.”

Laten wij vol vreugde de onuitsprekelijke welwillendheid van God bezingen. De Engelen gaan ons vóór, zingend: “Eer aan God in den hoge en vrede op aarde in de mensen een welbehagen”. Op aarde zien en beleven wij echter oorlogen en oorlogsdreigingen. Maar toch doet dat niets af aan de blijde boodschap. De vrede is werkelijk op aarde gekomen door de verzoening tussen God en de mensen in de persoon van Jezus Christus. Maar jammer genoeg zijn wij, mensen, niet onderling met elkaar verzoend, ondanks Zijn heilige Wil. We zijn vijandig gezind tegenover elkaar. We staan bekend om fanatisme, als het om onze godsdienstige en politieke overtuigingen gaat, om hebzucht bij het vergaren van goederen, om het willen uitbreiden van politieke macht. En zo botsen we met onze medemensen.

Toen de verlichte keizer van de Romeinen, de heilige Constantijn de Grote, in 313 A.D. het edict van Milaan afkondigde, heeft hij de vrije uitoefening van het christelijk geloof gewaarborgd, naast ook die van iedere andere godsdienst. Jammer genoeg worden er precies 1700 jaar later nog steeds in verschillende streken vervolgingen ondernomen tegen christenen of christelijke minderheden.

Parallel ontwikkelt zich over heel de aarde een economische wedijver, en het verwerven van materiële winst wordt aangeprezen als het hoogste doel. Er wordt geen aandacht geschonken aan de bedroevende gevolgen van de opeenhoping van rijkdom in de handen van weinigen, en de economische uitbuiting van grote aantallen mensen wordt over het hoofd gezien. Deze disproportie, die over de hele wereld een kenmerk is van de economische crisis, is in wezen een gevolg van de morele crisis. Jammergenoeg schenkt de mensheid aan die morele crisis niet de nodige aandacht. Om deze houding te rechtvaardigen verwijst men naar de vrije markt. Maar een vrije markt rechtvaardigt geen misdaad. En misdadig gedrag betreft niet alleen de misdaad volgens het strafrecht. Ook al is dit niet voorzien in de regels van het strafrecht, gaat het toch om het op een listige manier afhandig maken van de rijkdom van anderen. Wanneer er geen wetten zijn die toegepast kunnen worden, manifesteren de gedupeerde burgers hun tegenstand vaak met uit de hand lopend geweld, wat de maatschappelijke vrede doet wankelen.

Wanneer wij hier in het Oecumenische Patriarchaat de “tekenen des tijds” volgen, en horen van “oorlogen en ongeregeldheden” die overal plaatsvinden, en dat volk tegen volk opstaat, en koninkrijk tegen koninkrijk, en hier en daar van grote aardbevingen en hongersnood en besmettelijke ziekten, en vreeswekkende en grote tekens aan de hemel (vgl. Luc. 21:10-12), dan gaan voor ons de woorden spreken van de heilige Basilius de Grote: “deze twee aspecten van liefde gaan boven alles uit: mededogen hebben en bezorgd zijn, wanneer een beminde in nood verkeert, en zich verheugen over zijn welzijn en zich daarvoor inspannen ten behoeve van hem. Wie deze instelling niet heeft, daarvan is duidelijk dat hij zijn broeder niet liefheeft.” ( Basilius de Grote, Korte Regels, PG 31, 12000A). Vanaf deze heilige zetel, van het centrum van de orthodoxie, roepen wij daarom het komende nieuwe jaar uit tot jaar van de “solidariteit onder alle mensen”. We hopen dat we zo de harten van voldoende mensen kunnen raken en bewust maken van het probleem van de grote, wijdverspreide armoede en van de noodzaak om maatregelen te nemen ter verlichting van de last van de armen en ellendigen. Als kerkelijk geestelijk leider streef ik naar de samenwerking van alle mensen en regeringen die van goede wil zijn, om de vrede des Heren op aarde werkelijkheid te laten worden, de vrede die door de Engelen verkondigd is en die het Kind Jezus ons gebracht heeft. Wanneer wij verlangen naar deze waarachtige vrede, die het verstand te boven gaat, moeten we deze najagen door daden te stellen, zonder onverschillig te staan tegenover de geestelijke en materiële nood van onze medemens, voor wie Christus op aarde gekomen is.
De liefde en de vrede zijn kenmerken van de leerlingen en de apostelen van de Heer en van iedere christen. In dit komende jaar van “solidariteit onder alle mensen” sporen we daarom onszelf en elkaar aan, om als individuen en als volken, ons bewust in te zetten voor de vermindering van de onmenselijke gevolgen van de grote verschillen tussen de mensen, en voor de algemene erkenning van het recht van de zwakken om te kunnen genieten van de goederen die noodzakelijk zijn voor het menselijk leven.

Op deze manier zullen we de vrede op aarde in werkelijkheid zien, voor zover dat voor mensen haalbaar is.
Wij vereren samen met de hele zichtbare en onzichtbare schepping de komst op aarde van de Zoon en het Woord Gods, en we knielen voor het Kind Jezus, onze verlichter en redder, de beschermer van ons leven. Samen met de psalmdichter vragen wij christenen ons waarlijk af: “ voor wie zullen wij vrezen, of voor wie zullen we angst hebben [vgl. ps 26], immers “heden is voor ons de Heiland geboren” [vgl. Luc. 2:11], “de Heer der heerscharen en de Koning der glorie” [vgl. ps 23].

Wij wensen en bidden dringend en uit heel ons hart dat het komende jaar 2013 voor allen een jaar moge worden van solidariteit onder alle mensen, een jaar van vrijheid, verzoening, welbehagen, vrede en vreugde, en dat het vóór-eeuwige Woord van de Vader, de Zoon Die in de grot is geboren en Die engelen en mensen samen verenigd heeft, aan allen geduld moge schenken, vertrouwen en kracht, en dat Hij de wereld moge zegenen met de goddelijke gaven van Zijn liefde. Amen.

 + Bartholomeos van Constantinopel, vurige voorspreker voor u allen bij God.
Fanar, Kerstmis 2012.

©2015 Orthodoxe Parochie Brugge.
Top
Zoeken: